Is ombouw naar grijskenteken nog mogelijk na 1-1-2025?

Vanaf 1januari 2025 gaat een nieuwe wet in, waardoor het alleen dit jaar nog mogelijk is om uw nieuwe bedrijfswagen om te laten bouwen tot grijs kenteken en daardoor te profiteren van fiscale voordelen. Maar hoe zit het met jong gebruikte import auto's?

Op dit moment hebben ondernemers een vrijstelling van BPM op bestelauto's. Hiervoor moeten zij voldoen aan een aantal criteria. Ook het voertuig dient te voldoen aan zogenaamde fiscale inrichtingseisen. Wij passen personenvoertuigen aan naar de fiscale inrichtingseisen van een bestelauto. Dit doen we met bijvoorbeeld personenbussen zoals de V-Klasse maar ook voor SUV's als de BMW X5, Audi Q7 en Mercedes-Benz G-Klasse

BPM berekend op basis van uitstoot
Per 1 januari 2025 vervalt deze vrijstelling van BPM, en wijzigt de grondslag voor de BPM bepaling. Niet de cataloguswaarde is hierin leidend, maar de CO2 uitstoot. Er is dus BPM verschuldigd afhankelijk van de uitstoot van het voertuig. Dat is ook de reden dat elektrische voertuigen zijn uitgesloten van BPM. 

Het BPM tarief voor bestelauto's is in 2025 € 66,91 per gram CO2. Dit is overigens prijspijl 2023, dus het uiteindelijke bedrag moet nog voor inflatie gecorrigeerd worden. 

Datum Eerste Toelating (DET)
De Datum Eerste Toelating (DET) wordt belangrijk in dit geval. Want, heeft een bedrijfswagen eerder een registratie gehad in de EU (niet in Nederland), dan wordt die DET aangehouden. Is die datum voor 1 januari 2025, dan kan een bedrijfswagen worden ingevoerd en hoeft er geen BPM betaald te worden. Pas wanneer de DET na 1 januari 2025 is, moet BPM worden afgedragen. 

Ombouwen naar grijskenteken na 1 januari 2025
Kun je in 2025 nog een auto ombouwen naar grijskenteken? En heeft dat voordelen? Het antwoord is: Ja. Import voertuigen met een DET voor 1 januari 2025 kunnen worden omgebouwd naar grijskenteken. 

Is het voor nieuwere of elektrische voertuigen nog interessant om ze aan te passen naar grjiskenteken? Ja ook dat kan interessant zijn. Op bestelauto's wordt een ander BPM tarief geheven dan op personenauto's. Tenslotte blijft het wegenbelasting tarief fors lager. Dit voordeel blijft voorlopig behouden. 

Dit bericht is met zorgvuldigheid samengesteld op basis van diverse bronnen. Op dit moment zijn nog niet alle procedures volledig uitgewerkt door de RDW en Belastingdienst waardoor wwij geen volledige duidelijkheid kunnen geven over alle aspecten van de maatregelen. 

Bronnen: Rai Vereniging en Bovag

Terug naar het overzicht